Help, mijn klant is failliet !
Geplaatst op: 05 mei 2025 Geschreven door: Bart van RijsbergenDe piek van 9.431 faillissementen werd bereikt tijdens de eurocrisis in 2013. Het laagste aantal werd in 2021 genoteerd, namelijk 1.818. Vanaf 2022 is er weer sprake van een stijgende lijn en in 2024 zijn 4.270 bedrijven failliet verklaard. Dit is geen goed nieuws voor u als ondernemer. Indien uw afnemer of opdrachtgever failliet gaat, kan de klap hard aankomen. Dit artikel geeft enkele praktische handvatten over wat u als ondernemer kunt doen, wanneer u met een (dreigend) faillissement van uw klant wordt geconfronteerd.
Faillissement
Als een bedrijf zijn lopende verplichtingen niet meer kan voldoen, kan het bedrijf failliet worden verklaard. Dit kan op eigen verzoek of op verzoek van een crediteur. De Rechtbank stelt in het faillissementsvonnis een curator aan. De curator is belast met het beheer en de vereffening van de failliete boedel ten behoeve van de gezamenlijke schuldeisers. De curator verkoopt de aanwezige bezittingen en verdeelt de opbrengst van deze aangetroffen activa onder de schuldeisers met inachtneming van ieders recht en rangorde.
Het is een bekend gegeven dat leveranciers, ook wel concurrente crediteuren genoemd, veelal geen uitkering van de curator ontvangen. Helaas gaat vrijwel altijd de opbrengst naar de bank op grond van pand- en/of hypotheekrechten, de fiscus/UWV of valt er helemaal niets te verdelen en wordt het aanwezige actief geheel aangewend voor betaling van het salaris van de curator.
Heeft u als concurrente crediteur dan altijd het nakijken ? Nee, dit is niet het geval. U doet er verstandig aan, indien dit commercieel haalbaar is, om uw positie als schuldeiser te verbeteren.
Hoe verbetert u uw positie als schuldeiser in een faillissement ?
Als u in de situatie van een faillissement van uw klant sterker wilt staan dan is het van belang dat u op het moment van het sluiten van de overeenkomst met uw klant of gedurende de looptijd van de zakelijke relatie het nodige doet. Te denken valt aan:
- Zorg voor een strak debiteurenbeheer;
- Werk met aanbetalingen, deelfacturaties en voorschotten;
- Sluit een kredietverzekering af;
- Beding een eigendomsvoorbehoud of pandrecht;
- Beding een bankgarantie;
- Vraag het faillissement van uw klant aan;
Uiteraard zijn één of meerdere hierboven genoemde opties vaak commercieel niet haalbaar. Bedenk: niet geschoten is altijd mis. Ik zal hieronder het bedingen van een eigendomsvoorbehoud en het aanvragen van het faillissement nader bespreken.
Eigendomsvoorbehoud
Indien u bij verkoop een eigendomsvoorbehoud heeft bedongen, gaat de eigendom van de door u verkochte en geleverde goederen of producten pas over als uw klant de koopprijs volledig heeft betaald. Na aflevering blijft u dus eigenaar zolang uw vordering niet volledig is voldaan. Als uw afnemer failliet gaat terwijl de koopprijs nog niet is betaald, vorder dan van de curator de door u geleverde zaken terug. Ze zijn immers uw eigendom. U dient snel te handelen omdat de curator in vele gevallen kort na het uitspreken van het faillissement van uw klant zal overgaan tot verkoop van de zaken, waaronder de door u geleverde spullen, die de curator heeft aangetroffen in het faillissement van uw klant. Weliswaar is de curator gehouden om te onderzoeken of crediteuren onder eigendomsvoorbehoud hebben geleverd, maar veelal is de administratie van de gefailleerde vennootschap onvolledig en zijn recente leveringen en recent ontvangen facturen niet in de administratie verwerkt. De curator is alsdan niet op de hoogte van uw bestaan als leverancier. Schrijf de curator dan ook direct aan onder toezending van de overeenkomst, facturen en stukken waaruit het eigendomsvoorbehoud blijkt.
Overigens moet u er wel voor zorgen dat u rechtsgeldig een eigendomsvoorbehoud heeft bedongen. In zijn algemeenheid hanteert men hiervoor algemene voorwaarden. U moet er tevens voor zorgen dat deze voorwaarden van toepassing zijn door deze voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan uw klant ter hand te stellen.
Aanvraag faillissement klant
Zo op het eerste gezicht niet logisch. Toch kan een faillissementsaanvraag van uw klant door u als leverancier een reële optie zijn. Als uw klant of opdrachtgever nog iets te verliezen heeft en nog over liquide middelen beschikt zal de klant overgaan tot betaling van de openstaande facturen dan wel een regeling voorstellen. Een faillissementsaanvraag gaat redelijk snel, is niet al te kostbaar en een pressiemiddel bij uitstek. Het alternatief: beslagleggingen in combinatie met een bodemprocedure lopen lang en zijn kostbaar. Daarnaast vervallen gelegde beslagen bij een uitgesproken faillissement en worden aanhangig gemaakte procedures geschorst. U heeft dan niets meer aan het gelegde beslag of de gestarte procedure.
Conclusie
Wanneer u met het faillissement van uw afnemer wordt geconfronteerd, is dat zonder meer een bittere pil. Het wordt echter dubbel zuur als u geen gebruik maakt van uw rechten en mogelijkheden als schuldeiser.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht ? Stel ze me gerust ! Vul hieronder uw gegevens in en ik neem contact met u op.
Terug naar het overzicht